A Rally-világbajnokság (WRC, World Rally Championship) egy raliverseny-sorozat a FIA szervezésében. A bajnokságot 1973 óta rendezik. 1973 és 1976 között csak a gyártókat értékelték, az 1977-es és az 1978-as évben a versenyzők sorozatát pedig FIA versenyzők kupájának hívták. 1979-ben nyerte el ma is használatos lebonyolítási formáját.
A Fédération Internationale de l'Automobile, vagyis a FIA (magyarul: Nemzetközi Automobil Szövetség) 19. század végén elterjedt, és egyre gyakoribb autóversenyek nemzetek közötti méretűvé válásával szükségessé vált egy olyan szervezet létrehozása, amelyik szabályozza az autóversenyeket. 1904. június 20-án Párizsban megalakult az Association Internationale des Automobile Clubs Reconus-AIACR, amely világszervezetként összefogja és irányítja az autósportot a World Motorsport Council Autósport Világtanács vezetésével. 1922-től tagja a Commission Sportive Internationale-CSI-Nemzetközi Sportjáték Tanácsnak és annak autonóm szervezete Fédération Internationale du Sport Automobile-FISA néven. 1993-ban kiválik a FISA-ból, és önállóan irányítja a motorsportot a FIA. 2008-ban 125 ország 222 nemzeti szövetség a tagja. A FIA elnöke Jean Todt. 1946-ban létrehozzák a Formula One géposztályt, és 1950-től kiírják a Forma-1 világbajnokságot sportkocsi kategóríában a vezetők részére.
A Túraautó Európa-bajnokság (European Touring Car Championship) mellett párhuzamosan a FIA 1987-ben a világbajnokság elindítására is kísérletet tett. A tradicionális európai versenyek mellett négy Európán kívüli helyszín kapott helyet a versenynaptárban, ezek Bathurst, Calder, Wellington és Fuji versenypályái voltak. A sorozat bemutatkozása katasztrofálisan sikerült, mind a BMW-vel, mind a Ford Sierra-val futó csapatok autóit kizárták az évad adott versenyeit követően. Az Alfa Romeo a tengerentúli helyszínekre már el sem utazott. 1987-ben voltak ugyan szórakoztató versenyek, de a háttérben történt események miatt a sorozat teljesen komolytalanná vált. A versenyzők bajnokságát végül Roberto Ravaglia nyerte BMW M3-as versenygépével, a csapatok között a 7-es rajtszámú Eggenberger Texaco Ford végzett az első helyen a Ford Sierra-val. Az 1987-es évet nem követte újabb világbajnoki szezon, így a nemzetközi túraautózást 1988-ban már újra az ETCC képviselte.
1993-1995: A 90-es évek elejétől számos európai, valamint Európán kívüli túraautós bajnokságban a Supertouring szabályoknak megfelelően bonyolították le a versenyeket. Látva a Supertouring népszerűségét, a FIA 1993-ban megrendezte az első Túraautó világkupát (World Touring Car Cup), amelynek helyszíne a történelmi monzai versenypálya volt. Az eseményre a világ minden pontjáról érkeztek versenyzők az országos bajnokságokból. Az első világkupa győztese a Ford Mondeo-val versenyző Paul Radisich volt. Ezután még két alkalommal rendeztek világkupa versenyt. 1994-ben Donington Parkba látogatott a világkupa mezőnye, a verseny végén szintén Paul Radisich emelhette magasba a trófeát. Az 1995-ös világkupa versenyen az Audi Quattro-t terelgető Frank Biela diadalmaskodott a Paul Ricard versenypályán. Az 1996-os világkupát az A1-Ringen a kevés jelentkező miatt lefújták, ezután nem tartottak ilyen versenyeket.
Autók: Jelenleg négy gyártó készít autókat a sorozatba; a BMW, a Chevrolet, a Seat és a Lada képviseli magát gyári csapatként. Ezen kívül több gyár autóit látni a sorozatban, mint például a Honda vagy a Volvo. 2008-ban megérkezett a sorozatba a Lada privát csapatként, ami azt jelenti, hogy Oroszország is kezd érdekelt lenni a motorsportban. A 2009-es szezontól gyári csapatként jelent meg az orosz gyártó, és a 2110-et a legújabb Priora modellre tervezik lecserélni. A Honda félig gyári csapat, és ha 2008-as év végig jó eredményeket érnek el, teljes támogatást kap a csapat a Hondától. Az N-technology kiszállásával a Honda 2009-ben nem képviselteti magát gyári csapatként.
Szabálykönyv: Super2000-es szabályzat: A Super2000-es Szabályzat értelmében a WTCC-ben csakis négyajtós, négyüléses személygépkocsiból átalakított versenyautók indulhatnak, amelyeknek legkevesebb 4,2 méter hosszúnak kell lenniük. A gyártónak az adott típusból az elmúlt 12 hónapban 2500 darabszámot kell legyártania, és 25000 darabot értékesítenie kell. A versenyautóhoz kapcsolódó külső elemek elhelyezéséről az FIA technikai szabályzata külön rendelkezik. A motor maximális hengerűrtartalma 2000 cm³ lehet, a megengedett legmagasabb fordulatszám a motor típusától függ: a 4 hengeres típus esetén 8500, 5 hengeresek esetén 8750, 6 hengeresek esetén 9000-es maximális percenkénti fordulatszám megengedett. A motornak négy egymást követő versenyt kell hiba nélkül teljesítenie. Amennyiben meghibásodás miatt ez a feltétel nem teljesül és cserére kerül sor, úgy a pilótát a rajtrácson 10 rajtpozícióval hátrébb sorolják. Tartalékautó használata nem megengedett. A szabályok kétféle váltótípust különböztetnek meg: a hagyományos, 5 sebességű H-váltót (BMW) és a szekvenciális, 6 sebességű váltót (Seat, Chevrolet, Honda, Lada, Volvo). Üzemanyagban a gyári Seatokon kívül (ők dieselt használnak) mindenki benzint használ. Mindkét fajta üzemanyagot 10% 2. generációs bioüzemanyaggal keverik. Az autók között megengedettek mind az első-, mind a hátsókerék meghajtásúak. Első kerék meghajtású a Seat, a Chevrolet, a Honda és a Volvo, hátsókerék meghajtású a BMW és a Lada.
Pontozás: 1987-ben az első tíz helyezett kapott pontot, 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1 eloszlásban. A sorozat 2005-ös újraindításakor a Formula–1 pontrendszerét vették át, így az első nyolc szerezhet pontot.
Statisztika: A túraautó világbajnokság statisztikai adatai a 2005-ös szezontól vannak beszámítva, az 1987-es szezon adatait nem tartalmazzák. A pozíció alatt a kvalifikáción elért legjobb időeredmény van értelmezve, a második futam első rajtkockája így nem számít bele ebbe az értékelésbe.
A WRC weboldala: www.wrc.com
![]() |