A xenon gáz:
A xenon a periódusos rendszer egyik eleme, a vegyjele Xe, a rendszáma 54. Színtelen, szagtalan, savanyú ízű, a levegőnél nehezebb gáz, nemesgáz. Előfordul a légkörben igen kis mennyiségben (9•10−5 térfogatszázalék, 4•10−5 tömegszázalék). Az első előállított nemesgáz-vegyületet xenonnal alkották meg.
A xenon működése:
A technológia lényege, hogy a xenon "izzó" gázterében elhelyezett elektródák között létrejövő elektromos ívfény világít, nem pedig izzószál, mint a hagyományos izzók esetében. Ezt az ívkisülést egy külön erre a célra kifejlesztett elektronika hozza létre 23000V gyújtófeszültséggel, amelyet fokozatosan lecsökkent 100V-ra. Ezért van, hogy a xenon lámpa a gyújtást követő 1,5-2 másodpercben éri el fényerejének 90%-át, majd további 20 másodperc alatt a 100%-át.
Mért jobb a xenon, mint a halogén:
Mert jobb látási- és láthatósági körülményeket teremt, ezáltal biztonságosabbá válik a vezetés, továbbá hosszabb élettartam és megbízhatóság jellemzi.
A H.I.D (High Intensity Discharge) xenon fénye áll a legközelebb a természetes nappali fényhez, így szemünk az éjszakai vezetés során kevésbé fárad el, mint a halogén izzók által kibocsátott fényben. A xenon távolabbra világít (legalább 3-4-szeres a fényerő többlet a halogén izzóhoz képest), nagyobb az oldalirányú terítése, jobban látszanak fényében az útburkolati jelek, és a közvilágításba sem olvad bele.
A xenon lámpa élettartama 6-7-szerese a halogén izzóénak. Mivel a xenon égőjében nem izzószál szolgáltatja a fényt, így nem érzékeny a hőingadozásra, például ki- bekapcsolás valamint a mechanikus behatásokra.
Hagyományos halogén világítás Xenon világítás
Összehasonlítás táblázatban:
|
Halogén izzó |
H.I.D. xenon "izzó" |
Működési elv |
Izzószál |
Ívkisülés |
Teljesítmény |
12V 55-100W |
12V 35W |
Élettartam |
400 óra |
2000 – 3000 óra |
Színhőmérséklet |
2400K |
4300K - 12000K |
Fényerősség |
800 - 1500Lm |
3300Lm |
Fényterítés |
100% |
350% |
Amit a xenon vásárlása előtt érdemes tudni:
Színhőmérséklet: K = Kelvin
Mivel a fényforrás színe is befolyásolja a látási viszonyokat, fontos, hogy milyen Kelvin számú xenon szettet vásárolunk. Az emberi szem a természetes fényhez közeli árnyalatokat tudja a legkönnyebben feldolgozni, ennek a 4000K és 6000K körüli színhőmérsékletek felelnek meg. A napfény színhőmérséklete: 5500 K. A tetszetőség szempontjából, minél magasabb a Kelvin szám, annál bíborabb az izzó színe. Biztonságos látás szempontjából a magasabb Kelvin számú fényt a vizes aszfalt is jobban elnyeli, illetve torzítja a színérzékelést. Általában 4300K, 5000K és 6000K színhőmérsékletű xenon és bi-xenon szetteket kedvelik, és ezekért nem büntetnek általában a rend őrei. (Magyarszágon az előírások alapján csak olyan gépjárműnél lehet gáztöltésű fényforrású fényszórót használni, amelyben van fényszórómosó berendezés, továbbá lehetőség van a fényszórók magasságát állítani. Beszerelés előtt tájékozódjon, hogy gépjárműve teljesíti-e ezeket a követelményeket.)
4300K: világos fehér, 5000K: fehér, 6000K: jeges fehér, 8000K: kristály kék, 10000K: kék, 12000K: bíbor kék, 14000K: bíbor.
Beszerelés:
Az utólagosan beszerelhető xenon szetteket mindenféle átalakítás nélkül be lehet építeni. A lényeg, hogy a halogén izzó foglalatával megegyező típust kell választani. Egyetlen nagyobb átalakítás, a lámpabúra hátsó szigetelőlapjának az átfúrása. Ezt követően maga a beszerelés egy egyszerű izzó cserét jelent, valamint a trafók elhelyezését a motortérben. Így a beszerelés egy kis kézügyességgel és némi műszaki affinitással otthon is megoldható. Viszont ha Ön nem vállalkozik a beszerelésre, keresse fel a lakhelyéhez legközelebbi autóvillamossági szerelőt.
A xenon szett beszerelése után viszont mindenképpen ajánlatos egy műszeres fényszóró állítás, ami az Autóklub-nál klubtagoknak ingyenes, nem klubtagoknak 1500 Ft körül van. A nem megfelelően beállított fényszóró vakíthatja a szembejövőt!
Can Bus (Controller Area Network):
Izzó kiégését jelző computerrel ellátott személygépkocsik. Ezeknél a típusoknál nem használhatók a 35W-os és 50W-os szettek, mert folyamatosan izzó kiégésére figyelmeztet a computer. Viszont a Can Bus-os rendszerek tökéletesen működni fognak.
Előfordulnak olyan esetek is, mikor az alap szettekben lévő transzformátor nem fér el a motortérben. Erre az esetekre ajánljuk az ultravékony slim trafót.
A projectoros (vetítőlencsés) gépkocsikba a projectoros szetteket ajánljuk.
Ha motorkerékpárba szeretne vásárolni Xenon vagy Bi-xenon szettet, nálunk erre is talál megoldást. Itt az autós szettekhez képest 1 db izzót és 1 db trafót fog találni a dobozban.
A xenon "izzó" a kisebb áramfelvétel miatt működése során lényegesen kevesebb hőt ad le, mint a halogén, ezért nem károsítja a lámpatestet.
A Xenon és Bi-xenon szettek közti különbség:
A Xenon szetteknél csak a tompított világítás, a Bi-xenon szetteknél pedig a reflektor is a kiválasztott színhőmérsékletben fog tündökölni.
![]() |